Difusió

Gràcies per tot, Ramon!

Ramon Bassa, professor titular emèrit es retira de la seva vida professional aquest any 2018, després de 50 anys dedicats a la docència. Ramon és mestre des de l’any 1968, llicenciat en Filosofia i Lletres (Secció de Pedagogia) per la Universitat de Barcelona l’any 1975 i, doctor en Ciència de l’Educació per la Universitat de … Continua llegint «Gràcies per tot, Ramon!»
Posted on

Nou títol propi de la UIB: Especialista Universitari en Audició i Llenguatge (30 ECTS)

Des de l’I+DEL hem creat una nova especialització centrada en Audició i Llenguatge. Aquesta nova formació neix amb l’objectiu general de formar especialistes en Audició i Llenguatge. A l’actualitat es necessiten professors especialistes en tots els centres ordinaris per adequar la resposta d’aquests a les necessitats educatives de tot l’alumnat a l’entorn més normalitzat possible. … Continua llegint «Nou títol propi de la UIB: Especialista Universitari en Audició i Llenguatge (30 ECTS)»
Posted on

Presentem nous resultats sobre la relació entre el bilingüisme i les funcions executives en el I Congrés Internacional Conjunt de Psicologia Experimental a Madrid

Entre els dies 3 i 6 de Juliol vàrem estar al Primer Congrés Conjunt SEPEX celebrat a Madrid. Es tracta d’una nova iniciativa organitzada per algunes de les societats de Psicologia Experimental més importants d’Europa, la Sociedad Española de Psicología Experimental (SEPEX), la Sociedad Española de Psicofisiología y Neurociencia Cognitiva y Afectiva (SEPNECA) i la Associazione Italiana di Psicologia (AIP experimental), per a reunir investigacions … Continua llegint «Presentem nous resultats sobre la relació entre el bilingüisme i les funcions executives en el I Congrés Internacional Conjunt de Psicologia Experimental a Madrid»
Posted on

Entre els dies 28 i 30 de juny es va celebrar el XXXI Congrés Internacional AELFA-IF a Granada

El passat 30 de juny Eva Aguilar va assitir al XXXI Congreso Internacional de la Asociación Española de Logopedia, Foniatría y Audiología e Iberoamericana de Fonoaudiología (AELFA-IF) a Granada, que aquest any es va dur a terme baix el lema ‘Logopèdia: Connectant Ciència i Professió’ i va participar en una comunicació parlant sobre diversos estudis dut a … Continua llegint «Entre els dies 28 i 30 de juny es va celebrar el XXXI Congrés Internacional AELFA-IF a Granada»
Posted on

Assistim a les VIII Jornades d’Innovació Docent organitzades per la Universitat San Jorge de Saragossa

Els dies 28 i 29 de juny vàrem assistir a les VIII Jornades d’Innovació Docent a Saragossa. Aquestes jornades són un espai d’intercanvi i aprenentatge sobre educació, aprenentatge i innovació. Estan centrades en el fet que una pràctica educativa és innovadora quan s’ha incorporat un canvi en el seu disseny, implantat i avaluat que ha … Continua llegint «Assistim a les VIII Jornades d’Innovació Docent organitzades per la Universitat San Jorge de Saragossa»
Posted on

Participem en un simposi en el IX Congrés Internacional de Psicologia i Educació a Logronyo

El passat 21 de juny quatre membres de I+DEL participaren en un simposi en el IX Congrés Internacional de Psicologia i Educació que es va celebrar a Logronyo (La Rioja). Aquest IX congrés va estar centrat en la Psicologia, l’Educació i les Neurociències amb l’objectiu de construir ponts per al desenvolupament humà. Els nostres companys … Continua llegint «Participem en un simposi en el IX Congrés Internacional de Psicologia i Educació a Logronyo»
Posted on

Cooperació amb el centre per nens i nenes amb dèficit auditiu Effetah de Tànger

Des de fa tres anys alguns membres d’I+DEL participen en una sèrie de projectes de cooperació universitària al desenvolupament amb l’escola per nens i nenes sords Effetah a Tànger. Aquests projectes finançats per l’Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat de la Universitat de les Illes Balears (UIB) i per la Direcció General de Cooperació del Govern de les Illes Balears tenen com a principal objectiu la … Continua llegint «Cooperació amb el centre per nens i nenes amb dèficit auditiu Effetah de Tànger»
Posted on

Us de l’índex digital D2:D4 com a indicador biològic del trastorn específic del llenguatge

El grup I-DEL acaba de publicar un nou article conjuntament amb el Departament de Biologia de la UIB. En aquest nou estudi, Eva Aguilar-Mediavila amb Antonia Font-Jordà, Antoni Gamundí i Maria Cristina Nicolau Llobera han trobat evidencia a favor de l’ús de l’índex digital D2:D4 com a indicador biològic del trastorn específic del llenguatge (TEL). … Continua llegint «Us de l’índex digital D2:D4 com a indicador biològic del trastorn específic del llenguatge»
Posted on

Parlant de ‘Bullying’ a les XXV Jornades de Psicologia a la UIB

La setmana passada es varen dur a terme les XXV Jornades de Psicologia a la UIB organitzades per l’Associació de Representants de Psicologia. Durant una setmana els estudiants de psicologia (principalment, encara que la que inscripcions estan obertes al públic general), varen poder assistir a les conferències relacions amb els diferents àmbits en els quals la psicologia … Continua llegint «Parlant de ‘Bullying’ a les XXV Jornades de Psicologia a la UIB»
Posted on

Taller: Tractament logopèdic, psicològic i educatiu en el TEL

El passat 27 de Gener n’Eva Aguilar, Pep Pérez i Mario Valera, membres de I+DEL, vàrem col·laborar amb CREIX impartint un taller destinat als professionals (especialment mestres). L’objectiu del taller era oferir als participants les eines i estratègies per poder detectar e intervenir en els diferents àmbits que es veuen afectats pel Trastorn Específic del … Continua llegint «Taller: Tractament logopèdic, psicològic i educatiu en el TEL»
Posted on

Una aproximació amb variables latents als processos de control executiu durant l’envelliment

Es sap que el control executiu es fracciona en tres processos o components separables: actualització de continguts en memòria, canvi o alternança i inhibició de la informació irrellevant. No obstant, el control executiu en gent gran ha estat menys explorat i l’estructura dels tres components o funcions executives de Miyake et al. (2000) no s’ha … Continua llegint «Una aproximació amb variables latents als processos de control executiu durant l’envelliment»
Posted on

L’edat i l’estat de preservació del control cognitiu modulen els índexs neuronals del canvi de tasca

L’estudi es va dur a terme amb l’objectiu d’explorar la influència conjunta de l’edat i del control cognitiu sobre els indicadors conductuals i electrofisiològics vinculats al canvi de tasca en diferents tipus de mostra. Així, es va dividir la mostra en dos grups de persones de mitjana edat (49-60 anys) i majors (61-80 anys), segons … Continua llegint «L’edat i l’estat de preservació del control cognitiu modulen els índexs neuronals del canvi de tasca»
Posted on

Deteriorament de la llengua dominant associat a un dany selectiu als ganglis basals de l’hemisferi esquerre

L’estudi es va centrar l’afàsia bilingüe i, específicament, en el cas de JZ. El cas de JZ fa referència a una persona bilingüe (euskera-castellà) de 53 anys d’edat que, després d’un hematoma en els ganglis basals de l’hemisferi esquerre, presentava dèficits executius i afàsia, caracteritzada per un processament deteriorat de la llengua materna o L1, … Continua llegint «Deteriorament de la llengua dominant associat a un dany selectiu als ganglis basals de l’hemisferi esquerre»
Posted on

Control de la interferència en bilingües d’edat avançada: les aparences són enganyoses

El bilingüisme s’ha associat amb un envelliment exitós a nivell cognitiu. Així, la recerca ha mostrat com el bilingüisme aporta avantatges cognitius, entre els quals hi podem trobar una millora del control de la interferència (aspecte relacionat amb una millor atenció selectiva) i un retard en l’aparició de signes de demència. Tot i això, no … Continua llegint «Control de la interferència en bilingües d’edat avançada: les aparences són enganyoses»
Posted on

El cervell bilingüe és més eficient a nivell de resposta en tasques d’interferència

L’avantatge bilingüe en tasques de control d’interferències a nivell visoespacial s’ha estudiat amb la tasca de Simon (de l’anglès, ‘Simon task’), entre altres. A partir dels resultats de diversos estudis existents, la literatura sobre l’avantatge bilingüe ha donat lloc a diverses contradiccions. Un treball i una investigació prèvia realitzada per part del nostre equip va … Continua llegint «El cervell bilingüe és més eficient a nivell de resposta en tasques d’interferència»
Posted on

Comunicació referencial en nins bilingües català-castellà amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)

L’estudi va analitzar la qualitat dels missatges que feien nins amb Trastorn Específic del Llenguatge en una tasca de comunicació referencial. En les tasques de comunicació referencial els nins han de descriure la col·locació de diversos objectes d’una imatge a un adult que no els veu. Els nins de 8 anys amb TEL produïen una … Continua llegint «Comunicació referencial en nins bilingües català-castellà amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)»
Posted on

La competència morfosintàctica oral com a predictora de la comprensió lectora en nins amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)

Els nins amb TEL solen presentar un dèficit en la comprensió oral. Així, l’estudi té la intenció d’indagar la influència de la comprensió oral sobre la comprensió lectora en nins de 7 i 8 anys bilingües català-castellà amb TEL. A l’edat de 7-8 anys, els nens amb TEL tenien resultats similars de comprensió lectora als … Continua llegint «La competència morfosintàctica oral com a predictora de la comprensió lectora en nins amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)»
Posted on

Trajectòries longitudinals de la representació i de l’accés a la informació fonològica en nins bilingües amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)

L’estudi descriu el desenvolupament de diverses habilitats de processament lingüístic en nins bilingües amb TEL entre els 6 als 12 anys. Els resultats van trobar que a totes les edats els nins amb TEL tenien dificultats en la repetició d’oracions, en la fluïdesa fonològica (producció i expressió de manera correcta dels sons i les paraules) … Continua llegint «Trajectòries longitudinals de la representació i de l’accés a la informació fonològica en nins bilingües amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)»
Posted on

Competències lectores en joves adolescents amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL): El paper de la capacitat semàntica primerenca

Aquest estudi va avaluar les habilitats de lectura entre els 8 i 12 anys en nins bilingües català-castellà amb Trastorn Específic del Llenguatge. Les dificultats de llenguatge oral d’aquests nins en edat preescolar poden afectar a la posterior adquisició de la lectura. Els resultats van mostrar que, efectivament, aquests nins presentaven problemes de descodificació i … Continua llegint «Competències lectores en joves adolescents amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL): El paper de la capacitat semàntica primerenca»
Posted on

Les habilitats de processament a preescolar preveuen resultats lectors en nins bilingües Espanyol-Català amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)

Els nens amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL) presenten una alteració o una demora en el desenvolupament del llenguatge oral i, per tant, mostren dificultats lingüístiques. Tot i això, el TEL es manifesta sense la presència de dèficits cognitius i auditius, deteriorament neurològic ni privació socioemocional. No obstant, estudis anteriors han demostrat que els nins … Continua llegint «Les habilitats de processament a preescolar preveuen resultats lectors en nins bilingües Espanyol-Català amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)»
Posted on