Difusió i transferència

Traducció, adaptació i validació al castellà d’un qüestionari de regulació emocional per a nens i adolescents: ERQ-CA.

Les emocions tenen la capacitat de guiar el nostre comportament, pensament i visió de les coses. En funció del context, però també de les capacitats de regulació emocional de l’individu, les emocions ens poden ajudar o poden ser problemàtiques en una situació concreta. L’experiència emocional pot ser beneficiosa si aquesta s’adequa al context en què … Continua llegint «Traducció, adaptació i validació al castellà d’un qüestionari de regulació emocional per a nens i adolescents: ERQ-CA.»
Posted on

Presentem tres volums sobre les dificultats del llenguatge que poden acompanyar diferents trastorns del desenvolupament.

La Dra. Eva Aguilar Mediavilla i el Dr. Alfonso Igualada Pérez editen el llibre “Dificultades del lenguaje en los trastornos del desarrollo”  que recull en tres volums el coneixement actual sobre diferents trastorns associats de manera secundària o comòrbida a un trastorn del llenguatge, així com les especificitats de la seva avaluació i tractament. El … Continua llegint «Presentem tres volums sobre les dificultats del llenguatge que poden acompanyar diferents trastorns del desenvolupament.»
Posted on

Estudi sobre el perfil de parla de nens bilingües castellano-catalans amb trastorn del desenvolupament del llenguatge.

Els membres del grup I+DEL Eva Aguilar Mediavilla, Lucía Buil Legaz i Víctor Sánchez Azanza publiquen a la revista Clinical Linguistics and Phonetics un article sobre el perfil de  parla dels nens de 6 anys amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL). En aquest estudi  es va analitzar la fonologia, tant a nivell productiu com perceptiu, … Continua llegint «Estudi sobre el perfil de parla de nens bilingües castellano-catalans amb trastorn del desenvolupament del llenguatge.»
Posted on

¿I què passa amb les llengües romàniques? Desenvolupament lingüístic atípic en llengües provinents del llatí.

Presentem un manual editat per Eva Aguilar, Lucía Buil, Raül López, Víctor Sánchez i Daniel Adrover, tots membres del grup d’investigació I+DEL, i publicat per l’editorial de renom John Benjamins. En aquest llibre s’hi exposen els resultats de investigacions, amb nens que parlen llengües romàniques, sobre les quatre principals causes de desenvolupament lingüístic atípic: naixement … Continua llegint «¿I què passa amb les llengües romàniques? Desenvolupament lingüístic atípic en llengües provinents del llatí.»
Posted on

El nostre grup d’investigació demostra que els infants amb trastorn específic del llenguatge presenten més risc de fracàs acadèmic.

El grup d’Investigació en Desenvolupament, Educació i Llenguatge (I+DEL) de la Universitat de les Illes Balears ha realitzat una recerca sobre el rendiment acadèmic dels nins bilingües amb trastorn específic del llenguatge (TEL), i com millorar-lo. El diari de la UIB dedica una secció a l’estudi. Pots llegir el reportatge aquí.
Posted on

Manual sobre l’avaluació neuropsicològica del llenguatge

La Dra. Eva Aguilar escriu un capítol sobre les dificultats del llenguatge oral inclòs en el manual “Evaluación Neuropsicológica del Lenguaje”. Es tracta d’un llibre on en cada capítol es descriu un aspecte específic del llenguatge (comprensió i producció oral i escrita, prosòdia, pragmàtica…), utilitzant els darrers models teòrics desenvolupats des de la psicologia cognitiva. … Continua llegint «Manual sobre l’avaluació neuropsicològica del llenguatge»
Posted on

¿Què és el TDL?

Des de I+DEl hem creat una nova infografia que mostra amb claredat que és el TDL. Si voleu descarregar la imatge en format PDF podeu fer-ho aquí.
Posted on

Premis Agenda 2030 per a la Transformació Social i el Desenvolupament Humà Sostenible per a TFG i TFM

Dins el marc del compromís adquirit per la Universitat de les Illes Balears (UIB) amb la implementació de l’Agenda 2030, l’Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat (OCDS) i el Vicerectorat de Campus, Cooperació i Universitat Saludable convocaren els Premis Agenda 2030 per a la Transformació Social i el Desenvolupament Humà Sostenible per a treballs de fi de … Continua llegint «Premis Agenda 2030 per a la Transformació Social i el Desenvolupament Humà Sostenible per a TFG i TFM»
Posted on

“Extranjeros en su propia lengua”, un article d’Eva Aguilar pel Diario de Mallorca i el Diario de Ibiza

En aquest article publicat a Diario de Mallorca i Diario de Ibiza, Eva Aguilar professora titular de la Universitat de les Illes Balears i membre d’I+DEL parlant del Trastorn específic del llenguatge, explicant el que els nens amb aquest trastorn sofreixen equiparant la seva situació a com ens podem arribar a sentir en el moment que no som capaços … Continua llegint «“Extranjeros en su propia lengua”, un article d’Eva Aguilar pel Diario de Mallorca i el Diario de Ibiza»
Posted on

Gràcies per tot, Ramon!

Ramon Bassa, professor titular emèrit es retira de la seva vida professional aquest any 2018, després de 50 anys dedicats a la docència. Ramon és mestre des de l’any 1968, llicenciat en Filosofia i Lletres (Secció de Pedagogia) per la Universitat de Barcelona l’any 1975 i, doctor en Ciència de l’Educació per la Universitat de … Continua llegint «Gràcies per tot, Ramon!»
Posted on

Nou títol propi de la UIB: Especialista Universitari en Audició i Llenguatge (30 ECTS)

Des de l’I+DEL hem creat una nova especialització centrada en Audició i Llenguatge. Aquesta nova formació neix amb l’objectiu general de formar especialistes en Audició i Llenguatge. A l’actualitat es necessiten professors especialistes en tots els centres ordinaris per adequar la resposta d’aquests a les necessitats educatives de tot l’alumnat a l’entorn més normalitzat possible. … Continua llegint «Nou títol propi de la UIB: Especialista Universitari en Audició i Llenguatge (30 ECTS)»
Posted on

Cooperació amb el centre per nens i nenes amb dèficit auditiu Effetah de Tànger

Des de fa tres anys alguns membres d’I+DEL participen en una sèrie de projectes de cooperació universitària al desenvolupament amb l’escola per nens i nenes sords Effetah a Tànger. Aquests projectes finançats per l’Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat de la Universitat de les Illes Balears (UIB) i per la Direcció General de Cooperació del Govern de les Illes Balears tenen com a principal objectiu la … Continua llegint «Cooperació amb el centre per nens i nenes amb dèficit auditiu Effetah de Tànger»
Posted on

Ús de l’índex digital D2:D4 com a indicador biològic del trastorn específic del llenguatge

El grup I-DEL acaba de publicar un nou article conjuntament amb el Departament de Biologia de la UIB. En aquest nou estudi, Eva Aguilar-Mediavila amb Antonia Font-Jordà, Antoni Gamundí i Maria Cristina Nicolau Llobera han trobat evidencia a favor de l’ús de l’índex digital D2:D4 com a indicador biològic del trastorn específic del llenguatge (TEL). … Continua llegint «Ús de l’índex digital D2:D4 com a indicador biològic del trastorn específic del llenguatge»
Posted on

Entrevista a Eva Aguilar i Assumpció Sansó (ATELBA) dins el programa ‘A vivir que son dos días Baleares’ (Cadena Ser) donant a conèixer la realitat del TEL

Entrevista sobre el TEL (Trastorn Específic del Llenguatge), encara molt desconegut per gran part de la societat i que es causa de dificultats en l’aprenentatge i fracàs escolar. Assumpció Sansó, és presidenta d’ATELBA una associació que agrupa als pares de nins i nines afectats pel TEL a Balears. Eva Aguilar, doctora en Psicología i membre … Continua llegint «Entrevista a Eva Aguilar i Assumpció Sansó (ATELBA) dins el programa ‘A vivir que son dos días Baleares’ (Cadena Ser) donant a conèixer la realitat del TEL»
Posted on

Una aproximació amb variables latents als processos de control executiu durant l’envelliment

Es sap que el control executiu es fracciona en tres processos o components separables: actualització de continguts en memòria, canvi o alternança i inhibició de la informació irrellevant. No obstant, el control executiu en gent gran ha estat menys explorat i l’estructura dels tres components o funcions executives de Miyake et al. (2000) no s’ha … Continua llegint «Una aproximació amb variables latents als processos de control executiu durant l’envelliment»
Posted on

L’edat i l’estat de preservació del control cognitiu modulen els índexs neuronals del canvi de tasca

L’estudi es va dur a terme amb l’objectiu d’explorar la influència conjunta de l’edat i del control cognitiu sobre els indicadors conductuals i electrofisiològics vinculats al canvi de tasca en diferents tipus de mostra. Així, es va dividir la mostra en dos grups de persones de mitjana edat (49-60 anys) i majors (61-80 anys), segons … Continua llegint «L’edat i l’estat de preservació del control cognitiu modulen els índexs neuronals del canvi de tasca»
Posted on

Deteriorament de la llengua dominant associat a un dany selectiu als ganglis basals de l’hemisferi esquerre

L’estudi es va centrar l’afàsia bilingüe i, específicament, en el cas de JZ. El cas de JZ fa referència a una persona bilingüe (euskera-castellà) de 53 anys d’edat que, després d’un hematoma en els ganglis basals de l’hemisferi esquerre, presentava dèficits executius i afàsia, caracteritzada per un processament deteriorat de la llengua materna o L1, … Continua llegint «Deteriorament de la llengua dominant associat a un dany selectiu als ganglis basals de l’hemisferi esquerre»
Posted on

Control de la interferència en bilingües d’edat avançada: les aparences són enganyoses

El bilingüisme s’ha associat amb un envelliment exitós a nivell cognitiu. Així, la recerca ha mostrat com el bilingüisme aporta avantatges cognitius, entre els quals hi podem trobar una millora del control de la interferència (aspecte relacionat amb una millor atenció selectiva) i un retard en l’aparició de signes de demència. Tot i això, no … Continua llegint «Control de la interferència en bilingües d’edat avançada: les aparences són enganyoses»
Posted on

El cervell bilingüe és més eficient a nivell de resposta en tasques d’interferència

L’avantatge bilingüe en tasques de control d’interferències a nivell visoespacial s’ha estudiat amb la tasca de Simon (de l’anglès, ‘Simon task’), entre altres. A partir dels resultats de diversos estudis existents, la literatura sobre l’avantatge bilingüe ha donat lloc a diverses contradiccions. Un treball i una investigació prèvia realitzada per part del nostre equip va … Continua llegint «El cervell bilingüe és més eficient a nivell de resposta en tasques d’interferència»
Posted on

Trastorn Específic del Llenguatge (TEL) o Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL)

El trastorn específic del llenguatge (TEL), també anomenat trastorn del desenvolupament del llenguatge (TDL), consisteix en una alteració o un retard en el desenvolupament receptiu i/o expressiu del llenguatge oral, que afecta tant a l’adquisició com al desenvolupament d’aquest des dels seus inicis, manifestant dificultats significatives i conseqüències cognitives, comunicatives ii socials. A més, el … Continua llegint «Trastorn Específic del Llenguatge (TEL) o Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL)»
Posted on

Comunicació referencial en nins bilingües català-castellà amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)

L’estudi va analitzar la qualitat dels missatges que feien nins amb Trastorn Específic del Llenguatge en una tasca de comunicació referencial. En les tasques de comunicació referencial els nins han de descriure la col·locació de diversos objectes d’una imatge a un adult que no els veu. Els nins de 8 anys amb TEL produïen una … Continua llegint «Comunicació referencial en nins bilingües català-castellà amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)»
Posted on

La competència morfosintàctica oral com a predictora de la comprensió lectora en nins amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)

Els nins amb TEL solen presentar un dèficit en la comprensió oral. Així, l’estudi té la intenció d’indagar la influència de la comprensió oral sobre la comprensió lectora en nins de 7 i 8 anys bilingües català-castellà amb TEL. A l’edat de 7-8 anys, els nens amb TEL tenien resultats similars de comprensió lectora als … Continua llegint «La competència morfosintàctica oral com a predictora de la comprensió lectora en nins amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)»
Posted on

Trajectòries longitudinals de la representació i de l’accés a la informació fonològica en nins bilingües amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)

L’estudi descriu el desenvolupament de diverses habilitats de processament lingüístic en nins bilingües amb TEL entre els 6 als 12 anys. Els resultats van trobar que a totes les edats els nins amb TEL tenien dificultats en la repetició d’oracions, en la fluïdesa fonològica (producció i expressió de manera correcta dels sons i les paraules) … Continua llegint «Trajectòries longitudinals de la representació i de l’accés a la informació fonològica en nins bilingües amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)»
Posted on

Competències lectores en joves adolescents amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL): El paper de la capacitat semàntica primerenca

Aquest estudi va avaluar les habilitats de lectura entre els 8 i 12 anys en nins bilingües català-castellà amb Trastorn Específic del Llenguatge. Les dificultats de llenguatge oral d’aquests nins en edat preescolar poden afectar a la posterior adquisició de la lectura. Els resultats van mostrar que, efectivament, aquests nins presentaven problemes de descodificació i … Continua llegint «Competències lectores en joves adolescents amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL): El paper de la capacitat semàntica primerenca»
Posted on

Les habilitats de processament a preescolar preveuen resultats lectors en nins bilingües Espanyol-Català amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)

Els nens amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL) presenten una alteració o una demora en el desenvolupament del llenguatge oral i, per tant, mostren dificultats lingüístiques. Tot i això, el TEL es manifesta sense la presència de dèficits cognitius i auditius, deteriorament neurològic ni privació socioemocional. No obstant, estudis anteriors han demostrat que els nins … Continua llegint «Les habilitats de processament a preescolar preveuen resultats lectors en nins bilingües Espanyol-Català amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)»
Posted on

Està perdent avantatge el bilingüisme? Un enfocament bibliomètric

Aquest estudi explora les tendències de publicació respecte a l’anomenat avantatge del bilingüisme en els darrers 10 anys. L’avantatge bilingüe fa referència als resultats on es troba que les persones bilingües tenen millors capacitats que les persones monolingües. Així, amb la utilització de diversos índexs bibliomètrics, es va veure que, fins a l’any 2013, els … Continua llegint «Està perdent avantatge el bilingüisme? Un enfocament bibliomètric»
Posted on

Desenvolupament i trastorns lingüístics en nens de parla espanyola.

Col·laboració internacional que té com objectiu transmetre el coneixement adquirit a través d’investigacions sobre l’aprenentatge de l’espanyol com a llengua principal o secundària. En el llibre es descriuen els processos que tenen lloc durant l’aprenentatge d’aquest idioma, i les variables a tenir en compte, tant en casos de nens amb desenvolupament lingüístic típic com atípic. … Continua llegint «Desenvolupament i trastorns lingüístics en nens de parla espanyola.»
Posted on

Trastorn específic del llenguatge: quan les paraules no s’entenen. Última Hora.

La tesi doctoral de Lucía Buil, ha estat notícia en el diari Última Hora. Aquesta tesi, defensada fa poc a  la Universitat de les Illes Balears, ha fet un seguiment d’un grup de nins i nines amb trastorn específic del llenguatge (TEL) de diverses escoles de Mallorca, que han estat estudiats des dels 6 anys fins els 12.
Posted on

Sobre l’aprenentatge del llenguatge oral i escrit a l’escoles: Ramón Bassa descriu les darreres innovacions en la matèria.

Ramón Bassa, junt amb la col·laboració de diferents experts entre els quals es troben múltiples membres del grup I+DEL, publica dos llibres on es reflexiona sobre el procés d’aprenentatge del llenguatge oral i escrit a edats primerenques. És el resultat d’anys de treball interdisciplinari, on el coneixement provinent tant de la pràctica de la docència, … Continua llegint «Sobre l’aprenentatge del llenguatge oral i escrit a l’escoles: Ramón Bassa descriu les darreres innovacions en la matèria.»
Posted on

Els investigadors de la UIB constaten que els nins amb trastorn específic del llenguatge mostren també un retard en l’aprenentatge de la lectoescriptura. El diari de la UIB.

Els investigadors del grup d’Investigació en Desenvolupament, Educació i Llenguatge (I+DEL) de la Universitat de les Illes Balears han realitzat una recerca centrada en l’estudi del llenguatge dels nins amb trastorn específic del llenguatge (TEL). El diari de la UIB es fa ressò de l’estudi. Pots llegir el reportatge aquí.
Posted on

Participació del Dr. Daniel Adrover en el llibre “Aspectes de la Afàsia Multilingüe”

Es tracta d’un volum editat en anglès per Martin R. Gitterman, Mira Goral i Loraine K. Obler, experts en neurolingüística, plurilingüisme i afàsia. En ell es repassa l’estat actual de la recerca en matèria de casos de afàsia en persones que parlen més d’una llengua. La majoria de recerca relacionada amb aquesta patologia al llarg de … Continua llegint «Participació del Dr. Daniel Adrover en el llibre “Aspectes de la Afàsia Multilingüe”»
Posted on

El Dr. Daniel Adrover col·labora en el llibre “Neuropsicologia del còrtex prefrontal i les funcions executives”.

El còrtex prefrontal és la regió situada a la part anterior dels lòbuls frontals del cervell, i s’encarrega principalment del que es denomina funcions executives. Aquestes funcions, de manera general, són les que ens permeten coordinar els nostres pensaments i accions en funció de les nostres metes internes. A causa de la gran quantitat de … Continua llegint «El Dr. Daniel Adrover col·labora en el llibre “Neuropsicologia del còrtex prefrontal i les funcions executives”.»
Posted on