-Especialista Universitari en Audició i Llenguatge
Des de l’I+DEL hem creat una nova especialització, que neix amb l’objectiu general de formar especialistes en Audició i Llenguatge. En l’actualitat es necessita professorat especialista, en tots els centres ordinaris, per fer front a les necessitats educatives de tot l’alumnat en un entorn normalitzat.
Els alumnes que presenten necessitats educatives especials associades a trastorns de llenguatge, freqüentment requereixen uns recursos, ajudes i adaptacions per tal d’assolir els mateixos objectius que la resta dels seus companys. Aquesta atenció específica requereix l’actuació d’uns especialistes que la facin possible i que, paral·lelament, ajudin als altres docents en l’adaptació del currículum a les característiques de les necessitats de l’alumnat. Dins aquest context queda configurat el rol de l’Especialista en Audició i Llenguatge en els centres escolars ordinaris.
Aquesta nova especialització va dirigida especialment a graduats en educació primària amb la menció d’Audició i Llenguatge. Per altra banda, també poden accedir a ella els graduats/diplomats/llicenciats en Educació Primària d’altres mencions, en Educació Infantil, Psicologia, Logopèdia, Pedagogia, o en Psicopedagogia i Infermeria.
En els següents enllaços pots accedir a tota la informació completa i descarregar-te el fulletó informatiu del curs 2018/19, i el del curs 2019/20.
– Especialista Universitari en Aplicacions Docents i Professionals de les Competències Emocionals
Amb aquest postgrau volem afavorir un acompanyament emocional en situacions d’aprenentatge o de crisi i un retorn saludable a la vida quotidiana, centrant el focus d’atenció en les aplicacions professionals de les competències emocionals.
Aquesta formació té com a objectiu fonamental facilitar els coneixements teòrics i les aplicacions pràctiques dels resultats actuals de la recerca científica en competències emocionals, integrant emocions, racionalitat i metodologies des d’una perspectiva interdisciplinària i global. El curs s’articula al voltant d’aportacions teòriques de la filosofia, la psicologia de l’educació, les neurociències, la sociologia i de l’educació social, entre altres, per tal de fomentar el desenvolupament de la capacitat d’anàlisi i comprensió de les característiques i necessitats pròpies dels distints sectors de la societat i la diversitat de casos, en relació amb aquest tema. Tot això, complementat amb la vessant pràctica, pretén facilitar que les persones interessades aprenguin continguts d’educació emocional, tècniques i estratègies adients per afavorir la millora de les competències emocionals dins el seu context professional, i puguin desenvolupar en si mateixos les competències i destreses emocionals, a fi de servir també amb el propi exemple com a model de referència.
Aquest curs d’Especialista Universitari va adreçat a diplomats, llicenciats o graduats de titulacions relacionades amb la docència, la pedagogia, les ciències de la salut, la psicologia, el treball social, l’educació social i la mediació. També a les persones que, tot i no tenir titulació universitària, mostrin interès per conèixer els continguts i les tècniques del curs; especialment mares i pares que vulguin desenvolupar competències emocionals per millorar la comunicació i el procés educatiu amb els fills.
Per a més informació sobre aquest curs de postgrau podeu consultar el Fulletó Informatiu. També podeu visitar la pàgina web de la universitat on trobareu l’enllaç actiu per realitzar la matrícula.
– Detecció de les dificultats de llenguatge: casos pràctics
Curs realitzat a l’Associació de Pares de Persones amb Discapacitat Auditiva (ASPAS) a Palma, Illes Balears, el 10 de març de 2020.
– La pràctica docent en entorns plurilingües i multiculturals
Curs impartit el 3 de març de 2020 al Centre de Professorat de Palma (CEP), organitzat per la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca.
– Detecció, diagnòstic i intervenció del trastorn del desenvolupament del llenguatge en contextos bilingües
Formació impartida al Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius CREDA Maresme – Vallès Oriental a Granollers, Catalunya, el 31 de gener de 2020.
– Escriptura i presentació de comunicacions científiques
Curs de doctorat impartit en el període Setembre-Desembre 2019.
– Detecció de les dificultats del llenguatge amb el CELF-5
Curs ofert pels Equips d’Orientació Educativa i Psicopedagògica (EOEP) a Palma, Illes Balears, l’1 de novembre de 2019.
– Curs “Intervenció psicopedagògica en el trastorn del llenguatge” organitzat amb la Conselleria d’Educació i Universitat
Formació de 10 hores, realitzada entre els dies 5 i 6 d’abril de 2019 a Eivissa, destinat a Mestres, especialment aquells de suport (AL i PT). Els objectius del curs eren aprendre a identificar als alumnes amb trastorn del llenguatge, i conèixer i donar resposta a les necessitats educatives que presenten dins l’aula. La metodologia del curs va ser essencialment pràctica, per tal de formar els assistents en l’utilització d’eines i estratègies per detectar, avaluar i intervenir en el trastorn del llenguatge i amb les DEA des d’un vessant pràctic, real i holístic. Els formadors del curs foren: Eva Aguilar Mediavilla, Alberto Sánchez Pedroche i Mario Valera Pozo.
– Curs organitzat amb la Conselleria d’Educació i Universitat
El membre d’I+DEL Josep A. Pérez Castelló, junt amb altres professionals del món de l’educació, varen realitzar una formació de 15 hores a diferents Centres de Professorat (CEP) de Mallorca (Palma, Inca i Manacor). Aquest curs, destinat a professorat d’Infantil i primer cicle, tenia com objectius:
– Reflexionar sobre els vincles educatius entre la dimensió personal, emocional i social que afavoreixen els espais oberts i flexibles d’aprenentatge.
– Adquirir coneixements sobre les fases del neurodesenvolupament dels infants i la neuroplasticitat.
– Afavorir un canvi de paradigma en la relació adults-infants cap a l’acompanyament respectuós i obert en els processos d’aprenentatge i de vida dels infants.
– Conèixer experiències de centres que basteixen projectes educatius des d’una perspectiva d’escola viva i activa.
– Enriquir i reconstruir els projectes educatius professionals, personals i de centre.
– Trastorns del Llenguatge, curs d’actualització teorico-pràctica de salut mental infanto-juvenil VIII
Formació realitzada per diversos membres del grup I+DEL el dia 28 de novembre de 2018 a la Sala d’Actes de l’Hospital Son Espases. Els temes tractats foren els trastorns del neurodesenvolupament i la tipologia de trastorns del llenguatge que hi podem trobar lligats, els trastorns del llenguatge associats a condicions biomèdiques: TEA, discapacitat intel·lectual i sordera; i altres comorbiditats dels trastorns del llenguatge: Dislèxia i TDAH.
– Taller amb el Dr. Rolf Steyer de la Universitat de Jena (Alemania) sobre “Theory & analysis of causal conditional and average effect”
El Dr. Rolf Steyer col·laborà amb el nostre equip universitari per impartir un taller pels estudiants del grau de Psicologia i d’Educació juntament amb doctorants dels mateixos àmbits. El Dr. Rolf Steyer és una de les figures internacionals més importants sobre metodologia d’anàlisi de variables latents i models causals. El taller va tenir una durada de dos dies, el 21 i 22 de març de 2018.
– Detecció de les dificultats del llenguatge amb el CELF-5
Curs ofert pels Equips d’Orientació Educativa i Psicopedagògica (EOEP Sa Creu Vermella) a Palma, Illes Balears, febrer de 2018.
– Curs en col·laboració amb CREIX: Tractament Logopèdic, Psicològic i Educatiu en el Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)
Aquest taller, realitzat el 27 de gener de 2018 a Palma, es va destinar a donar eines pràctiques per tal de poder detectar les persones amb TEL, i intervenir en els diferents nivells en què sigui necessari. Les dificultats lingüístiques poden afectar a l’infant en la seva esfera personal, social i escolar, el que provoca baixa autoestima, problemes de relació social i fracàs escolar. Per tant, la formació tenia com objectiu ensenyar a identificar als subjectes amb TEL, conèixer quines són les seves necessitats educatives, i saber com donar resposta dins l’aula a aquestes necessitats especials. El programari dels diferents tallers realitzats fou:
9:00-11:00 El trastorn específic del llenguatge: Punts forts i punts febles dels infants amb TEL. Eva Aguilar Mediavilla, Josep A. Pérez Castelló i Mario Valera Pozo
11:30-12:30 Avaluació psico-pedagògica i logopèdica del TEL: cas pràctic. Eva Aguilar Mediavilla
12:30-13:30 Intervenció logopèdica: exemples i casos pràctics. Eva Aguilar Mediavilla
15:30-17:30 Intervenció psicològica i social: exemples i casos pràctics. Mario Valera Pozo
18:00-20:00 Necessitats educatives dels nens amb TEL: principis, cas pràctic i elaboració de material. Josep A. Pérez Castelló
Des de l’equip agraïm a CREIX l’oportunitat de col·laborar amb ells i apropar així la recerca al camp de l’aplicació.
– Curs en col·laboració amb CREIX: El Trastorn Específic del Llenguatge en contextos bilingües
Formació realitzada el 19 de març de 2016, a Palma, en què al llarg del dia es realitzaren diferents tallers destinats a formar els assistents en la detecció del TEL i dur a terme intervencions adaptades a cada cas. Tot això tenint en compte les diferents àrees que es poden veure afectades com a conseqüència d’aquest trastorn del llenguatge en infants en desenvolupament. Els tallers realitzats foren:
9:30-11:30 Definició del Trastorn Específic del Llenguatge
– Característiques dels nens bilingües amb TEL: Perfil lingüístic i funcions executives
-Subtipus
-Altres dificultats associades
-Dificultats de comunicació
-Dificultats d’atenció
-Dificultats de lectura
Fracàs escolar
12:00-14:00 El diagnòstic del TEL en un context bilingüe
La importància de la detecció precoç
-Protocol de diagnòstic
16:00-17:30 La intervenció en el llenguatge i els seus fonaments en el TEL en un context bilingüe
-Models i principis bàsics d’intervenció
-Intervenció en funcions executives
-Intervencions en llenguatge oral
18:00-19:30 Altres intervencions en el TEL en un context bilingüe
-Intervenció en el llenguatge escrit
-Altres intervencions: Relacions socials, escola…
– Com aprèn el cervell el llenguatge? Una visió pràctica de les neurociències
Taller sobre el diagnòstic pedagògic de la competència lingüística d’infants de 5 anys, on s’examinaren aspectes des de l’oralitat a Educació Infantil al pilotatge de l’ensenyament plurilingüe. El curs es va realitzar el 5 de març de 2016 a l’edifici Sa Riera a Palma, Illes Balears, i va ser organitzat per l’Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE), la Societat Catalana de Pedagogia (SCP) i l’Institut d’Estudis Catalans (IEC).
– Detecció i Intervenció del Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)
Curs organitzat per l’Associació del Trastorn Específic del Llenguatge de Balears (ATELBA) en col·laboració amb l’Associcació Espanyola de Logopèdia, Foniatria i Audiologia (AELFA), la Universitat de les Illes Balears (UIB), l’Institut de Ciències de l’Educació i La Caixa. El curs va tenir lloc els dies 10 i 11 de gener de 2014 a l’edifici Caixa Fòrum de Palma i va comptar com a ponents a Marc Montfort, Eva Aguilar-Mediavilla i Miquela Sastre