Tenen problemes de llenguatge els infants amb TEA nivell 1?
El nostre grup de recerca ha publicat un nou article a la revista Autism & Developmental Language Impairments que explora si els infants amb Trastorn de l’Espectre Autista nivell 1 (TEA-L1) presenten dificultats en l’adquisició del llenguatge estructural. L’estudi va avaluar les habilitats lingüístiques de 89…
Impacte de l’Educació Inclusiva en Alumnes amb TDL i DL
El nostre estudi més recent avalua el rendiment acadèmic dels infants amb Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) i/o dificultats de lectura (DL) per determinar l’efectivitat de les mesures d’educació inclusiva en la millora dels resultats d’aprenentatge. La investigació va analitzar les històries acadèmiques de 103…
Nou estudi sobre víctimes d’assetjament amb TDL i DL
El nostre estudi més recent, publicat a la revista Research in Developmental Disabilities, investiga com la categorització de víctima d’assetjament escolar depèn de la persona que informa. Els infants amb Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) o Trastorns de la Lectura (DL) tendeixen a obtenir puntuacions més…
Les decisions morals en bilingües primerencs no depenen de l’idioma
La revista PLoS ONE ha publicat el nostre darrer article, que aporta nova informació sobre el procés de presa de decisions morals. En concret, l’estudi explora el fenomen anomenat “Foreign Language effect” (efecte de la llengua estrangera), que es dona en persones bilingües quan s’enfronten a…
Atenció mediàtica al nostre estudi sobre ciberassetjament
Ens emociona compartir el rotund èxit i l’àmplia atenció que ha suscitat la nostra recent investigació sobre ciberagressions i ciberassetjament entre els adolescents espanyols. Feta possible gràcies al finançament de l’Observatori Social de la Fundació “La Caixa”, el nostre estudi explora la prevalença i les repercussions…
Ciberassetjament en l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu
Recentment hem publicat un article sobre ciberagressions i ciberassetjament en adolescents espanyols. Aquest estudi va ser finançat per l’Observatori Social de la Fundació “La Caixa” i es pot llegir íntegrament aquí. En aquest estudi es mostra que gairebé la meitat dels joves enquestats (el 46.8%) ha patit…
Música per impulsar les competències bàsiques de Primària
Un estudi de la Universitat de les Illes Balears (UIB), en el qual col·labora el grup de recerca I+DEL, suggereix que la música pot jugar un paper beneficiós en el desenvolupament de les competències bàsiques dels estudiants de primària. En el moment de l’estudi, el CEIP…
Pauses Actives d’Alta Intensitat per Millorar l’Atenció
Un estudi publicat a la Revista de Psicologia de l’Esport, amb la col·laboració del grup de recerca I+DEL i del grup GICAFE (Grup de Recerca en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport) de la UIB, demostra que realitzar pauses actives d’alta intensitat pot beneficiar l’atenció…
La nostra recerca a Ràdio Cadena SER
Alberto Sánchez-Pedroche va ser a la ràdio Cadena SER el dilluns passat, 28 d’agost de 2023, parlant de les investigacions que estem realitzant al nostre grup de recerca en Desenvolupament, Educació i Llenguatge. Podeu escoltar la entrevista completa aquí.
Disponible la Xerrada TEDxUIB “El futur de l’educació moral”
El 3 de desembre de 2020, I+DEL va participar en l’esperat esdeveniment TEDxUIB “Plan B”, que es va haver d’adaptar a les circumstàncies de la pandèmia i es va retransmetre en línia a causa de la impossibilitat de celebrar-lo presencialment. Després d’una llarga espera, ens complau…
Nova publicació sobre ansietat-tret i control executiu
Ens complau anunciar la publicació del nostre darrer article científic que explora la connexió entre l’ansietat tret autoinformada i diverses mesures de control cognitiu en adults joves. El treball va tenir com a objectiu establir la influència de l’ansietat tret tant amb autoinformes com amb mesures…
Si al teu fill/a li costa parlar, això t’interessa
El passat novembre, la Unitat de Divulgació i Cultura Científica de la Universitat de les Illes Balears (UIB) va organitzar una sèrie de trobades informals per donar a conèixer alguns dels projectes de recerca que s’estan duent a terme a la universitat. Aquests esdeveniments es van…
La Dra. Aguilar-Mediavilla obté la Càtedra
Al grup I+DEL ens enorgulleix felicitar la nostra directora, la Dra. Eva Aguilar-Mediavilla per haver guanyat avui el seu concurs d’oposició a Catedràtica d’Universitat. Creiem que és un reconeixement més que merescut per la seva àmplia trajectòria acadèmica en tots els àmbits. Amb tres trams de…
Nou llibre sobre adquisició del llenguatge: recerca recent i noves perspectives
Ens alegra anunciar la publicació del nostre nou llibre sobre l’adquisició del llenguatge, que inclou les darreres investigacions teòriques i empíriques sobre el desenvolupament del llenguatge (normal i atípic). El llibre presenta una visió global dels factors que influeixen en l’adquisició del llenguatge i la seva…
Defensa de la Tesi del Dr. Mario Valera-Pozo
Ahir, 26 de gener 2023, el nostre company Mario Valera-Pozo va defensar la seva tesi doctoral titulada “Assetjament Escolar Associat al Llenguatge: Indicadors i Predictors” a la Sala de Graus de l’edifici Antoni Maria Alcover i Sureda, al campus de la Universitat de les Illes Balears…
Pròxima Jornada
El dissabte 18 de febrer de 2023 tindrà lloc a Palma la IIIª Jornada de Formació en Dificultats de Llenguatge, en el marc del Grau de Logopèdia de la Universitat UVic-Ucc i la UOC, juntament amb la Universitat de les Illes Balears (UIB) . La jornada…
Un podcast sobre dificultats de llenguatge i assetjament
El Royal College of Speech and Language Therapists, l’organisme professional dels terapeutes de la parla i el llenguatge del Regne Unit, ha publicat recentment un podcast sobre un dels nostres articles publicats a la revista International Journal of Language and Communication Disorders (pots saber-ne més sobre l’article aquí). Al podcast, Àngels Esteller, membre…
Trobades «Jo berén ciència»
El nostre grup participa el proper dia 25 de novembre a una sèrie d’esdeveniments de divulgació promoguts per la Unitat de Divulgació i Cultura Científica de la Universitat de les Illes Balears. Es tracta de trobades relativament informals (al voltant d’un esmorçar) en què diferents equips…
Article publicat a The Conversation
Hem publicat un article al portal The Conversation, un dels actuals referents de la divulgació científica, en el qual cada cop més integrants de la comunitat acadèmica i investigadora comuniquen els seus resultats amb un estil i llenguatge propers a la societat. El nostre article, titulat…
Nou resum en el lloc en el Engage with DLD
El nostre article “Academic outcomes in bilinding children with developmental language disorder: A longitudinal study” (Resultats acadèmics en nens bilingües amb trastorn del desenvolupament del llenguatge: Un estudi longitudinal), publicat a Frontiers in Psychology, ha estat recentment resumit i s’ha incorporat l’esmentat resum al lloc web…
El doble repte de l’alumnat amb dificultats de llenguatge
A partir dels resultats de la nostra recerca, hem elaborat un fulletó informatiu sobre el doble repte que han d’enfrontar les persones que tenen dificultats amb el llenguatge: més probabilitat d’assetjament i de fracàs escolar. Destinat especialment als centres educatius, esperam que la seva lectura sigui…
X Congrés Internacional d’Adquisició del Llenguatge
Aquest mes (setembre de 2022), el nostre equip ha estat a Girona per al X Congrés Internacional d’Adquisició del Llenguatge. La nostra participació va incloure dos pòsters i la moderació d’una sèrie de ponències orals sobre dificultats fonèticofonològiques a càrrec de la nostra directora, Eva Aguilar-Mediavilla.…
Aproximacions fonològiques entre llengües
La contribució de la Dra. Eva Aguilar-Mediavilla al llibre “Fem l’escola plurilingüe” (2022) inclou el següent material, que es pot descarregar gratuïtament: Aproximacions fonològiques entre llengües El document ilustra la comparació de fonemes vocàlics i consonàntics de cinc llengües: català, castellà, italià, francès i anglès. Referència…
El lloc engage-dld es fa ressò del nostre darrer article
El lloc web Engage with Developmental Language Disorder (engage-dld.com) es va fer ressò de el nostre article sobre assetjament escolar mesurat retrospectivament en adults amb dificultats de llenguatge oral, publicat a International Journal of Language & Communication Disorders. El nostre estudi mostra el risc més gran…
Nou article sobre assetjament escolar i dificultats de llenguatge
Recentment hem publicat un nou article a la revista International Journal of Language & Communication Disorders, que pots llegir complet aquí. En aquest article es va avaluar una mostra àmplia de 2259 adults que van completar autoinformes sobre les seves dificultats en el llenguatge oral (en diversos aspectes…
Inventaris d’habilitats comunicatives MacArthur-Bates en català
El nostre grup ha participat en l’adaptació al català dels Inventaris de Desenvolupament Comunicatiu MacArthur-Bates (MB-CDI per les seves sigles en anglès). Els quadernets de resposta d’aquesta prova es poden descarregar gratuïtament als següents enllaços: CDI-I 8-18 mesos CDI-II 16-30 mesos Referència Serrat, E., Aguilar-Mediavilla, E.,…
“La Caixa” financia el nostre projecte sobre ciberassetjament i NESE
L’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa” ha donat suport al projecte d’I+DELab “Cyberbullying victimization in Spanish adolescents with specific needs of educational support (SNES): involvement and psychosocial outcomes”, liderat per Àngels Esteller. Aquesta convocatòria de projectes de la Fundació “la Caixa” s’adreça a projectes de recerca…
Victimització i habilitats socials percebudes en nens amb Trastorns del Llenguatge
Frontiers in Psychology ha publicat recentment el nostre article (Sureda-Garcia et al. 2021) “Associations Between Self, Peer, and Teacher Reports of Victimization and Social Skills in School in Children With Language Disorders”. Estudis anteriors han demostrat que els professors i les famílies de nens i nenes…
Participació a les Jornades ANAR
El nostre company Daniel Adrover-Roig va exercir de moderador de la taula rodona sobre “Acoso Escolar y Cyberbullying”, a les I Jornadas de Sobre Violencia y otras problemáticas de la Infancia y Adolescencia en las Islas Baleares, de la Fundació ANAR, que va tenir lloc el passat 19…
Els bilingües superen els monolingües en el canvi d’una tasca a una altra?
Els beneficis del bilingüisme a les funcions executives han estat molt debatuts en els darrers anys. Així i tot, en el canvi de tasca, aquests efectes semblen robustos, encara que menors del que es pensava inicialment. A l’hora de gestionar dos idiomes al llarg de la…
Josep A. Pérez-Castelló, nou director de l’OSD
El rector de la Universitat de les Illes Balears (UIB) ha nomenat el nostre company Josep A. Pérez-Castelló com a director de l’Oficina de Suport a la Docència (OSD). L’OSD es va crear el 2017 amb l’objectiu de facilitar tasques acadèmiques al professorat de la UIB…
Eva Aguilar-Mediavilla, nova directora de l’IRIE
La nostra companya Eva Aguilar-Mediavilla ha estat anomenada Directora de l’Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE). L’IRIE es dedica a la recerca científica en els camps de l’educació i la innovació. Una de les funcions principals de l’institut es la transferència de coneixement per a…
Nou article sobre la validació de la adaptació espanyola de la CBVS-R
Aquesta setmana s’ha publicat un article del grup d’investigació I+DELab a la revista Psicothema, titulat “California Bullying Victimization Scale-Retrospective (CBVS-R): Validación de la Adaptación Española”. https://doi.org/10.7334/psicothema2020.407 En aquest article es va traduir i adaptar a l’espanyol la versió retrospectiva de la Californa Bullying Victimization Scale (CBVS-R), una escala d’autoavaluació específicament dissenyada per avaluar, en adults, l’assetjament experimentat al llarg de la seva trajectòria…
“Intervenció en el control inhibitori en nens amb i sense trastorn de llenguatge dins de l’aula”.
Jorge L. Guirado, Eva M. Aguilar, Victor Sánchez-Azanza, Mario Valera i Daniel Adrover, membres del laboratori I+DElab, han publicat un article en la revista “Revista de Investigación en Logopedia” en el seu número especial del 2021, titulat “Intervenció en el control inhibitori en nens amb i sense trastorn…
Les variables socials com a factor de risc en el TDL
Mario Valera, Daniel Adrover i Eva Aguilar integrants de laboratori I+DElab, han publicat un article a la revista “Llengua, Societat i Cultura”, titulat “Les variables socials com a factor de risc, factors de protecció i dificultats conseqüents en el trastorn del llenguatge: una visió holística”. El…
El llenguatge en alumnes amb TDAH
Josep A. Pérez Castelló membre de laboratori I+DELab, i Helena Alvarado Alonso, han publicat a la revista “Llenguatge, Societat i Comunicació”, un article sobre com és el llenguatge dels nens amb Trastorn d’Atenció i / o Hiperactivitat. L’objectiu d’aquest article ha estat resumir i sintetitzar aquells…
Formació a l’EOEP de Sóller
Eva Aguilar, IP del grup d’investigació I+DELab, ha impartit un curs a l’EOEP de Sóller sobre avaluació en trastorns del llenguatge.
Tres estudis de la UIB conclouen que ser bilingüe és beneficiós per al cervell
El diari “Última Hora” ha publicat un article sobre la tesi doctoral de Víctor Sánchez Azanza, un doctorand i professor del nostre grup d’investigació. El seu treball se centra en la influència del bilingüisme sobre el neurodesenvolupament del cervell, en particular de les funcions executives. Aquesta…
Ser bilingüe és beneficiós per al cervell, sobretot en persones majors
La cadena Ser s’ha fet ressò d’una investigació realitzada pel Dr. Cristian Farias, doctorand del nostre grup d’investigació. En aquesta investigació el Dr. Farias, per poder determinar aquesta influència, va comparar persones grans monolingües amb d’altres de bilingües. La meitat de les bilingües ho eren des…
El bilingüisme, un factor protector enfront de l’envelliment cognitiu
La tesi doctoral de Cristian Aranda Farías demostra que més freqüència en el canvi entre llengües es relaciona amb més bon rendiment de les funcions cognitives en persones grans. Amb l’envelliment, les capacitats cognitives del cervell poden presentar un cert grau de deteriorament. Aquest procés, que…