Transferència

Assistim al III Congrés iberoamericà de Dislèxia i altres DEA

El passat divendres 28 i dissabte 29 de setembre es va celebrar a Buenos Aires, Argentina el III Congrés Iberoamericà sobre Dislèxia i altres DEA organitzat per Disfam, una entitat espanyola sense ànim de lucre constituïda l’any 2002. Disfam està integrat per famílies amb fills amb dislèxia, adults dislèxics i professionals de diferents àmbits que…

“Extranjeros en su propia lengua”, un article d’Eva Aguilar pel Diario de Mallorca i el Diario de Ibiza

En aquest article publicat a Diario de Mallorca i Diario de Ibiza, Eva Aguilar professora titular de la Universitat de les Illes Balears i membre d’I+DEL parlant del Trastorn específic del llenguatge, explicant el que els nens amb aquest trastorn sofreixen equiparant la seva situació a com ens podem arribar…

Gràcies per tot, Ramon!

Ramon Bassa, professor titular emèrit es retira de la seva vida professional aquest any 2018, després de 50 anys dedicats a la docència. Ramon és mestre des de l’any 1968, llicenciat en Filosofia i Lletres (Secció de Pedagogia) per la Universitat de Barcelona l’any 1975 i,…

Nou títol propi de la UIB: Especialista Universitari en Audició i Llenguatge (30 ECTS)

Des de l’I+DEL hem creat una nova especialització centrada en Audició i Llenguatge. Aquesta nova formació neix amb l’objectiu general de formar especialistes en Audició i Llenguatge. A l’actualitat es necessiten professors especialistes en tots els centres ordinaris per adequar la resposta d’aquests a les necessitats…

Presentem nous resultats sobre la relació entre el bilingüisme i les funcions executives en el I Congrés Internacional Conjunt de Psicologia Experimental a Madrid

Entre els dies 3 i 6 de Juliol vàrem estar al Primer Congrés Conjunt SEPEX celebrat a Madrid. Es tracta d’una nova iniciativa organitzada per algunes de les societats de Psicologia Experimental més importants d’Europa, la Sociedad Española de Psicología Experimental (SEPEX), la Sociedad Española de Psicofisiología y Neurociencia Cognitiva y Afectiva…

El canvi d’idioma freqüent dels bilingües s’associa amb millors capacitats cognitives

Presentat al  Sepex–Sepneca–Aipexperimental Joint Conference (Madrid, 2018)     Autors Sanchez-Azanza, Victor A.; López-Penadés, Raúl; Adrover Roig, Daniel Contacte amb l’autor principal v.sanchez@uib.es Abstract El canvi de llengua (CaL) és un comportament comú entre els bilingües que requereix un maneig de dues llengües que competeixen entre elles. Aquest procés…

Entre els dies 28 i 30 de juny es va celebrar el XXXI Congrés Internacional AELFA-IF a Granada

El passat 30 de juny Eva Aguilar va assitir al XXXI Congreso Internacional de la Asociación Española de Logopedia, Foniatría y Audiología e Iberoamericana de Fonoaudiología (AELFA-IF) a Granada, que aquest any es va dur a terme baix el lema ‘Logopèdia: Connectant Ciència i Professió’ i va participar…

Assistim a les VIII Jornades d’Innovació Docent organitzades per la Universitat San Jorge de Saragossa

Els dies 28 i 29 de juny vàrem assistir a les VIII Jornades d’Innovació Docent a Saragossa. Aquestes jornades són un espai d’intercanvi i aprenentatge sobre educació, aprenentatge i innovació. Estan centrades en el fet que una pràctica educativa és innovadora quan s’ha incorporat un canvi…

Participem en un simposi en el IX Congrés Internacional de Psicologia i Educació a Logronyo

El passat 21 de juny quatre membres de I+DEL participaren en un simposi en el IX Congrés Internacional de Psicologia i Educació que es va celebrar a Logronyo (La Rioja). Aquest IX congrés va estar centrat en la Psicologia, l’Educació i les Neurociències amb l’objectiu de…

Cooperació amb el centre per nens i nenes amb dèficit auditiu Effetah de Tànger

Des de fa tres anys alguns membres d’I+DEL participen en una sèrie de projectes de cooperació universitària al desenvolupament amb l’escola per nens i nenes sords Effetah a Tànger. Aquests projectes finançats per l’Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat de la Universitat de les Illes Balears (UIB) i per la Direcció General de Cooperació del…

Ús de l’índex digital D2:D4 com a indicador biològic del trastorn específic del llenguatge

El grup I-DEL acaba de publicar un nou article conjuntament amb el Departament de Biologia de la UIB. En aquest nou estudi, Eva Aguilar-Mediavila amb Antonia Font-Jordà, Antoni Gamundí i Maria Cristina Nicolau Llobera han trobat evidencia a favor de l’ús de l’índex digital D2:D4 com…

Parlant de ‘Bullying’ a les XXV Jornades de Psicologia a la UIB

La setmana passada es varen dur a terme les XXV Jornades de Psicologia a la UIB organitzades per l’Associació de Representants de Psicologia. Durant una setmana els estudiants de psicologia (principalment, encara que la que inscripcions estan obertes al públic general), varen poder assistir a les conferències relacions…

Taller amb el Dr. Rolf Steyer de la Universitat de Jena (Alemania) parlant de ‘Theory & analysis of causal conditional and average effects’

Aquesta setmana hem tingut la visita del Dr. Rolf Steyer i ha impartit un taller sobre ‘Theory & analysis of causal conditional and average effects’. Estudiants del grau de Psicologia i d’Educació juntament amb doctorants dels mateixos àmbits han pogut participar al taller durant els dies…

Entrevista a Eva Aguilar i Assumpció Sansó (ATELBA) dins el programa ‘A vivir que son dos días Baleares’ (Cadena Ser) donant a conèixer la realitat del TEL

Entrevista sobre el TEL (Trastorn Específic del Llenguatge), encara molt desconegut per gran part de la societat i que es causa de dificultats en l’aprenentatge i fracàs escolar. Assumpció Sansó, és presidenta d’ATELBA una associació que agrupa als pares de nins i nines afectats pel TEL…

Conferència de la Dra. Isabel García Gómez: dificultats per la lectura en nins amb discapacitat auditiva i sordesa

El passat divendres 23 de febrer vàrem tenir la visita de la Dra. Isabel García Gómez a la Universitat de les Illes Balears. A la seva conferència ens va parlar de les dificultats per la lectura en nins amb discapacitat auditiva i sordesa. Si no vares poder…

Taller: Tractament logopèdic, psicològic i educatiu en el TEL

El passat 27 de Gener n’Eva Aguilar, Pep Pérez i Mario Valera, membres de I+DEL, vàrem col·laborar amb CREIX impartint un taller destinat als professionals (especialment mestres). L’objectiu del taller era oferir als participants les eines i estratègies per poder detectar e intervenir en els diferents…

El docent universitari en el segle XXI. Ara Balears.

El Dr. Daniel Adrover Roig ha publicat un article al Diari Ara Balears on comenta el paper del docent universitari en el segle XXI.

Una aproximació amb variables latents als processos de control executiu durant l’envelliment

Es sap que el control executiu es fracciona en tres processos o components separables: actualització de continguts en memòria, canvi o alternança i inhibició de la informació irrellevant. No obstant, el control executiu en gent gran ha estat menys explorat i l’estructura dels tres components o…

L’edat i l’estat de preservació del control cognitiu modulen els índexs neuronals del canvi de tasca

L’estudi es va dur a terme amb l’objectiu d’explorar la influència conjunta de l’edat i del control cognitiu sobre els indicadors conductuals i electrofisiològics vinculats al canvi de tasca en diferents tipus de mostra. Així, es va dividir la mostra en dos grups de persones de…

Deteriorament de la llengua dominant associat a un dany selectiu als ganglis basals de l’hemisferi esquerre

L’estudi es va centrar l’afàsia bilingüe i, específicament, en el cas de JZ. El cas de JZ fa referència a una persona bilingüe (euskera-castellà) de 53 anys d’edat que, després d’un hematoma en els ganglis basals de l’hemisferi esquerre, presentava dèficits executius i afàsia, caracteritzada per…

Control de la interferència en bilingües d’edat avançada: les aparences són enganyoses

El bilingüisme s’ha associat amb un envelliment exitós a nivell cognitiu. Així, la recerca ha mostrat com el bilingüisme aporta avantatges cognitius, entre els quals hi podem trobar una millora del control de la interferència (aspecte relacionat amb una millor atenció selectiva) i un retard en…

El cervell bilingüe és més eficient a nivell de resposta en tasques d’interferència

L’avantatge bilingüe en tasques de control d’interferències a nivell visoespacial s’ha estudiat amb la tasca de Simon (de l’anglès, ‘Simon task’), entre altres. A partir dels resultats de diversos estudis existents, la literatura sobre l’avantatge bilingüe ha donat lloc a diverses contradiccions. Un treball i una…

Trastorn Específic del Llenguatge (TEL) o Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL)

El trastorn específic del llenguatge (TEL), també anomenat trastorn del desenvolupament del llenguatge (TDL), consisteix en una alteració o un retard en el desenvolupament receptiu i/o expressiu del llenguatge oral, que afecta tant a l’adquisició com al desenvolupament d’aquest des dels seus inicis, manifestant dificultats significatives…

Conferència: ‘Una historia de superació del trastorn específic del llenguatge’. El Periódico de Melilla.

La Dra. Eva Aguilar Mediavila ha estat a Melilla parlant d’una història de superació del trastorn específic del llenguatge.

Comunicació referencial en nins bilingües català-castellà amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)

L’estudi va analitzar la qualitat dels missatges que feien nins amb Trastorn Específic del Llenguatge en una tasca de comunicació referencial. En les tasques de comunicació referencial els nins han de descriure la col·locació de diversos objectes d’una imatge a un adult que no els veu.…

La competència morfosintàctica oral com a predictora de la comprensió lectora en nins amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)

Els nins amb TEL solen presentar un dèficit en la comprensió oral. Així, l’estudi té la intenció d’indagar la influència de la comprensió oral sobre la comprensió lectora en nins de 7 i 8 anys bilingües català-castellà amb TEL. A l’edat de 7-8 anys, els nens…

Trajectòries longitudinals de la representació i de l’accés a la informació fonològica en nins bilingües amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)

L’estudi descriu el desenvolupament de diverses habilitats de processament lingüístic en nins bilingües amb TEL entre els 6 als 12 anys. Els resultats van trobar que a totes les edats els nins amb TEL tenien dificultats en la repetició d’oracions, en la fluïdesa fonològica (producció i…

Competències lectores en joves adolescents amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL): El paper de la capacitat semàntica primerenca

Aquest estudi va avaluar les habilitats de lectura entre els 8 i 12 anys en nins bilingües català-castellà amb Trastorn Específic del Llenguatge. Les dificultats de llenguatge oral d’aquests nins en edat preescolar poden afectar a la posterior adquisició de la lectura. Els resultats van mostrar…

Les habilitats de processament a preescolar preveuen resultats lectors en nins bilingües Espanyol-Català amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)

Els nens amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL) presenten una alteració o una demora en el desenvolupament del llenguatge oral i, per tant, mostren dificultats lingüístiques. Tot i això, el TEL es manifesta sense la presència de dèficits cognitius i auditius, deteriorament neurològic ni privació socioemocional.…

Està perdent avantatge el bilingüisme? Un enfocament bibliomètric

Aquest estudi explora les tendències de publicació respecte a l’anomenat avantatge del bilingüisme en els darrers 10 anys. L’avantatge bilingüe fa referència als resultats on es troba que les persones bilingües tenen millors capacitats que les persones monolingües. Així, amb la utilització de diversos índexs bibliomètrics,…

Com es poden gestionar les vacances dels nens? Notícies UOC.

El Dr. Daniel Adrover juntament amb Amàlia Gordóvil comenten les estratègies per poder gestionar les vacances dels nens.

Desenvolupament i trastorns lingüístics en nens de parla espanyola.

Col·laboració internacional que té com objectiu transmetre el coneixement adquirit a través d’investigacions sobre l’aprenentatge de l’espanyol com a llengua principal o secundària. En el llibre es descriuen els processos que tenen lloc durant l’aprenentatge d’aquest idioma, i les variables a tenir en compte, tant en…

El bilingüisme pot estalviar recursos cerebrals a mesura que anam envellint. Neuroscience News i Science Daily.

Un nou article del Neuroscience News i del Science Daily revela que el bilingüisme pot estalviar recursos cerebrals a mesura que anam envellint.

Trastorn específic del llenguatge: quan les paraules no s’entenen. Última Hora.

La tesi doctoral de Lucía Buil, ha estat notícia en el diari Última Hora. Aquesta tesi, defensada fa poc a  la Universitat de les Illes Balears, ha fet un seguiment d’un grup de nins i nines amb trastorn específic del llenguatge (TEL) de diverses escoles de Mallorca, que han estat…

I+DEL organitza la VII Conferència Internacional d’Adquisició del Llenguatge

El nostre grup d’investigació va tenir l’honor d’organitzar la VII Conferència Internacional d’Adquisició del Llenguatge, que va tenir lloc a Palma de Mallorca del 7 al 9 de setembre de 2016.

Sobre l’aprenentatge del llenguatge oral i escrit a l’escoles: Ramón Bassa descriu les darreres innovacions en la matèria.

Ramón Bassa, junt amb la col·laboració de diferents experts entre els quals es troben múltiples membres del grup I+DEL, publica dos llibres on es reflexiona sobre el procés d’aprenentatge del llenguatge oral i escrit a edats primerenques. És el resultat d’anys de treball interdisciplinari, on el…

Una recerca de la UIB, premiada pel Col·legi de Logopedes de Catalunya. El diari de la UIB.

El projecte de recerca dels professors Lucía Buil, Eva Aguilar i Daniel Adrover sobre les dificultats en l’adquisició del llenguatge ha estat guardonat amb el premi Doctor Jordi Perelló.

Els investigadors de la UIB constaten que els nins amb trastorn específic del llenguatge mostren també un retard en l’aprenentatge de la lectoescriptura. El diari de la UIB.

Els investigadors del grup d’Investigació en Desenvolupament, Educació i Llenguatge (I+DEL) de la Universitat de les Illes Balears han realitzat una recerca centrada en l’estudi del llenguatge dels nins amb trastorn específic del llenguatge (TEL). El diari de la UIB es fa ressò de l’estudi. Pots llegir el…

Participació del Dr. Daniel Adrover en el llibre “Aspectes de la Afàsia Multilingüe”

Es tracta d’un volum editat en anglès per Martin R. Gitterman, Mira Goral i Loraine K. Obler, experts en neurolingüística, plurilingüisme i afàsia. En ell es repassa l’estat actual de la recerca en matèria de casos de afàsia en persones que parlen més d’una llengua. La majoria…

El Dr. Daniel Adrover col·labora en el llibre “Neuropsicologia del còrtex prefrontal i les funcions executives”.

El còrtex prefrontal és la regió situada a la part anterior dels lòbuls frontals del cervell, i s’encarrega principalment del que es denomina funcions executives. Aquestes funcions, de manera general, són les que ens permeten coordinar els nostres pensaments i accions en funció de les nostres…