Transferència

Les variables socials com a factor de risc en el TDL

Mario Valera, Daniel Adrover i Eva Aguilar integrants de laboratori I+DElab, han publicat un article a la revista “Llengua, Societat i Cultura”, titulat “Les variables socials com a factor de risc, factors de protecció i dificultats conseqüents en el trastorn del llenguatge: una visió holística”. El…

El llenguatge en alumnes amb TDAH

Josep A. Pérez Castelló membre de laboratori I+DELab, i Helena Alvarado Alonso, han publicat a la revista “Llenguatge, Societat i Comunicació”, un article sobre com és el llenguatge dels nens amb Trastorn d’Atenció i / o Hiperactivitat. L’objectiu d’aquest article ha estat resumir i sintetitzar aquells…

Formació a l’EOEP de Sóller

Eva Aguilar, IP del grup d’investigació I+DELab, ha impartit un curs a l’EOEP de Sóller sobre avaluació en trastorns del llenguatge.

Tres estudis de la UIB conclouen que ser bilingüe és beneficiós per al cervell

El diari “Última Hora” ha publicat un article sobre la tesi doctoral de Víctor Sánchez Azanza, un doctorand i professor del nostre grup d’investigació. El seu treball se centra en la influència del bilingüisme sobre el neurodesenvolupament del cervell, en particular de les funcions executives. Aquesta…

Ser bilingüe és beneficiós per al cervell, sobretot en persones majors

La cadena Ser s’ha fet ressò d’una investigació realitzada pel Dr. Cristian Farias, doctorand del nostre grup d’investigació. En aquesta investigació el Dr. Farias, per poder determinar aquesta influència, va comparar persones grans monolingües amb d’altres de bilingües. La meitat de les bilingües ho eren des…

El bilingüisme, un factor protector enfront de l’envelliment cognitiu

La tesi doctoral de Cristian Aranda Farías demostra que més freqüència en el canvi entre llengües es relaciona amb més bon rendiment de les funcions cognitives en persones grans. Amb l’envelliment, les capacitats cognitives del cervell poden presentar un cert grau de deteriorament. Aquest procés, que…

Un programa d’intervenció mitjançant una app sembla millorar la condició física dels estudiants universitaris de la UIB

Un programa d’intervenció mitjançant una app sembla millorar la condició física dels estudiants universitaris de la UIB. L’exercici físic promou beneficis a llarg termini que són clau per a evitar els factors de risc per a la salut associats al sedentarisme. Per tant, els esforços dirigits…

Els nens que passen més temps amb la tauleta, el mòbil o la televisió tenen un llenguatge més pobre.

El diari “El Mundo” es fa ressò de l’últim article publicat pel nostre grup de recerca sobre com l’ús de les noves tecnologies influeix en el llenguatge dels nens i de les nenes . Els resultats, publicats a la revista científica «Children», mostren que els preadolescents…

Conferència virtual sobre la intervenció en casos d’assetjament en infants amb Trastorn de l’Espectre Autista

Alberto Sánchez Pedroche, membre del grup de recerca I+DEL, realitzarà el pròxim divendres 29 de maig una conferència virtual on es definirà el perfil de l’alumnat o pacient amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEA), especialment de grau associat a la Síndrome d’Apserger. Una de les parts…

El ciberassetjament escolar i l’addicció a internet en adolescents superdotats

Amb el desenvolupament de les noves tecnologies i formes de comunicació digital dos nous fenòmens preocupen a la comunitat científica: el ciberassetjament escolar i l’addicció a internet entre els joves. L’espai en línia, on l’anonimat és fàcil de ser conservat, ha generat un espai on l’assetjament…

Conferències de la Dra. Gina Conti-Ramsden i el Dr. Kevin Durkin sobre el Trastorn Específic del Llenguatge (TEL)

La Facultat d’Educació  de la Universitat de les Illes Balears (UIB), amb la col·laboració de l’Associació Espanyola de Logopèdia, Foniatria i Audiologia (AELFA) i l’Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE), han organitzat pel dia 23 d’octubre dues conferències amb dos dels investigadors referents en la…

Els membres de I+DEL editen un número especial sobre control executiu i regulació emocional en una prestigiosa revista científica internacional i us conviden a enviar els vostres treballs

Els membres del grup de recerca I+DEL, de la Universitat de les Illes Balears (UIB), Daniel Adrover Roig, Eva Aguilar Mediavilla i Raúl López Penadés han estat convidats a participar com editors en un número especial sobre “Executive Control and Emotion Regulation in children, adolescents, and…

La família com factor protector de cara als possibles desajustaments que poden derivar del Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL)

El TDL es caracteritza per un retard en la correcta adquisició del llenguatge en absència d’altres causes o trastorns que puguin explicar aquest retard. Per altra banda, els individus amb TDL poden desenvolupar problemes d’ajustament socioemocional, conductual i escolar a causa de les dificultats lingüístiques que…

Diaris digitals anglesos difonen els resultats obtinguts pel grup de recerca I+DEL

The Economist, un dels setmanaris més prestigiosos a escala internacional, i The Local, una casa editorial digital dirigida a angloparlants residents a Espanya, publiquen dos articles sobre els beneficis de ser bilingüe. Ambdós reflexionen en els seus articles, a partir de la recerca realitzada pel grup d’investigadors I+DEL de la Universitat…

Traducció a l’anglès de la col·lecció de contes de lectura progressiva “De mica en mica”

De mica en mica és una obra didàctica de vint-i-un llibres que, mitjançat el relat de diferents històries, té l’objectiu d’acompanyar als infants en el procés d’aprenentatge de la lectura. Ramón Bassa i Martín, autor de la col·lecció, n’organitza el contingut per tal que, augmentant de…

Canviar de llengua voluntàriament és beneficiós pel cervell

El grup I+DEL de la UIB publica tres estudis sobre la relació entre el bilingüisme i la cognició Al llarg dels anys, nombrosos estudis científics han trobat evidències que donen suport al concepte d’’avantatge bilingüe’. Aquest concepte fa referència als aparents beneficis que suposa el fet…

I+DEL exposa el seu projecte a les III Jornades de Recerca i Innovació Educativa

El darrer 8 i 9 de novembre de 2019 varen tenir lloc les III Jornades de Recerca i Innovació Educativa de l’IRIE (Institut de Recerca i Innovació Educativa). Es tracta d’una trobada biennal dels principals actors del món educatiu de les Illes, on es posen en…

Jornades “Fem l’Escola Plurilingüe”

I+DEL organitza juntament amb la Societat Catalana de Pedagogia unes jornades de reflexió i de debat sobre el plurilingüisme a les escoles. L’objectiu és el de transmetre la necessitat de despolititzar el tema lingüístic, enfocant-lo des del punt de vista científic, per tal d’arribar a un…

I+DEL comparteix els resultats dels seus darrers estudis en el IX Congrés Internacional d’Adquisició del Llenguatge (IX AEAL 2019)

Aquest congrés, que va tenir lloc a Madrid del 4 al 6 de setembre de 2019, té com objectiu difondre els darrers avanços en la investigació en matèria de dificultats d’adquisició del llenguatge en nens. En aquest esdeveniment el grup de recerca de la Universitat de…

D’una visió sobre les dificultats del llenguatge estàtica a una dinàmica: implicacions d’un canvi conceptual

El grup d’Investigació en Desenvolupament, Educació i Llenguatge (I+DEL) de la Universitat de les Illes Balears publica un article sobre les implicacions del canvi de concepció sobre els trastorns del llenguatge en la infantesa. L’article, publicat en la revista científica Llengua, Societat i Comunicació de la…

Participació del grup I+DEL en la Conferència de Psicolingüística Experimental

El passat 27 de juny de 2019 Víctor Sánchez va presentar a la Conferència de Psicolingüística Experimental, que va tenir lloc a Palma de Mallorca, els resultats d’una investigació duita a terme pel grup d’investigació I+DEL. Aquesta conferència té com objectiu reunir als professionals que treballen…

Traducció, adaptació i validació al castellà d’un qüestionari de regulació emocional per a nens i adolescents: ERQ-CA.

Les emocions tenen la capacitat de guiar el nostre comportament, pensament i visió de les coses. En funció del context, però també de les capacitats de regulació emocional de l’individu, les emocions ens poden ajudar o poden ser problemàtiques en una situació concreta. L’experiència emocional pot…

Presentem tres volums sobre les dificultats del llenguatge que poden acompanyar diferents trastorns del desenvolupament.

La Dra. Eva Aguilar Mediavilla i el Dr. Alfonso Igualada Pérez editen el llibre “Dificultades del lenguaje en los trastornos del desarrollo”  que recull en tres volums el coneixement actual sobre diferents trastorns associats de manera secundària o comòrbida a un trastorn del llenguatge, així com…

Estudi sobre el perfil de parla de nens bilingües castellano-catalans amb trastorn del desenvolupament del llenguatge.

Els membres del grup I+DEL Eva Aguilar Mediavilla, Lucía Buil Legaz i Víctor Sánchez Azanza publiquen a la revista Clinical Linguistics and Phonetics un article sobre el perfil de  parla dels nens de 6 anys amb Trastorn Específic del Llenguatge (TEL). En aquest estudi  es va…

¿I què passa amb les llengües romàniques? Desenvolupament lingüístic atípic en llengües provinents del llatí.

Presentem un manual editat per Eva Aguilar, Lucía Buil, Raül López, Víctor Sánchez i Daniel Adrover, tots membres del grup d’investigació I+DEL, i publicat per l’editorial de renom John Benjamins. En aquest llibre s’hi exposen els resultats de investigacions, amb nens que parlen llengües romàniques, sobre…

El nostre grup d’investigació demostra que els infants amb trastorn específic del llenguatge presenten més risc de fracàs acadèmic.

El grup d’Investigació en Desenvolupament, Educació i Llenguatge (I+DEL) de la Universitat de les Illes Balears ha realitzat una recerca sobre el rendiment acadèmic dels nins bilingües amb trastorn específic del llenguatge (TEL), i com millorar-lo. El diari de la UIB dedica una secció a l’estudi. Pots llegir el…

Els bilingües es distreuen menys? Resultats d’una tasca Oddball auditivo-visual

Presentat al XIV Simposi Internacional de Psicolingüística (Tarragona, Abril 10 – 13, 2019) Autors Daniel Adrover-Roig *, Raúl López-Penadés, Victor Sanchez-Azanza , Lucía Buil-Legaz , Fabrice Parmentier & Eva Aguilar Mediavilla Autor principal daniel.adrover@uib.es Abstract Quaranta vuit adults monolingües i seixanta bilingües varen realitzar una tasca…

Manual sobre l’avaluació neuropsicològica del llenguatge

La Dra. Eva Aguilar escriu un capítol sobre les dificultats del llenguatge oral inclòs en el manual “Evaluación Neuropsicológica del Lenguaje”. Es tracta d’un llibre on en cada capítol es descriu un aspecte específic del llenguatge (comprensió i producció oral i escrita, prosòdia, pragmàtica…), utilitzant els…

¿Què és el TDL?

Des de I+DEl hem creat una nova infografia que mostra amb claredat que és el TDL. Si voleu descarregar la imatge en format PDF podeu fer-ho aquí.

Conferència “Tècniques d’intervenció natural aplicades a l’escola: Introducció”

El divendres 22 de març de 2019 tindrem la conferència de “Tècniques d’intervenció natural aplicades a l’escola: Introducció” de 17:30h a 19h a la Sala d’Actes del Guillem Cifre  de Colonya. Us podeu inscriure a la sessió aquí. Per a més informació podeu escriure a eva.aguilar@uib.es Organitza:…

Característiques i dificultats conductuals a preadolescents amb història de Trastorn Específic del Llenguatge

  Presentat a International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents (AITANA)     Autors Aguilar-Mediavilla, E., Valera-Pozo, M., Buil-Legaz, L. Contacte amb l’autor principal eva.aguilar@uib.es Abstract Les persones amb trastorn específic del llenguatge (TEL) tenen una història de problemes amb l’adquisició del llenguatge sense que estiguin…

#CongrésTéNomDeDona Les investigadores de la UIB en la ciència

Ahir, 12 de Desembre, la UIB va homenatjar a les dones de la UIB i el seu important paper a la ciència. La campanya #CongrésTéNomDeDona, és una reivindicació del paper de les investigadores de la UIB que coincideix amb el quinzè aniversari d’UIBCongrés, l’oficina especialitzada en…

Els dies 15, 16 i 17 de novembre vàrem estar a l’AITANA Congress a Palma

Durant els dies 15, 16 i 17 de novembre vàrem estar a l’International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents (AITANA) que va arribar aquest any 2018 a Mallorca. Aquest congress arriba aquí després d’una llarga travessa que va començar a Elx (2011),…

Formació en Trastorns del Llenguatge: Diagnòstic, Diagnòstic diferencial i comorbilitats a l’Hospital Son Espases de Palma

El dia 28 de Novembre vàrem dur a terme una formació en Trastorns del Llenguatge, dins el Curs d’Actualització Teórico-Pràctica en Salut Mental Infanto-Juvenil VIII (2018).  Durant tot el matí, els membres de I+DEL varen fer una sèrie de xerrades parlant dels trastorns del neurodesenvolupament i…

La Dra. Eva Aguilar ha parlat a IB3 Ràdio sobre el Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge o Trastorn Específic del Llenguatge

El passat 15 de Novembre, la Dra. Eva Aguilar va participar en una entrevista en els informatius d’IB3 Ràdio parlant sobre el Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge o Trastorn Específic del Llenguatge. Aquesta entrevista es va produir a conseqüència de la  Jornada de formació sobre Dificultats…

Premis Agenda 2030 per a la Transformació Social i el Desenvolupament Humà Sostenible per a TFG i TFM

Dins el marc del compromís adquirit per la Universitat de les Illes Balears (UIB) amb la implementació de l’Agenda 2030, l’Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat (OCDS) i el Vicerectorat de Campus, Cooperació i Universitat Saludable convocaren els Premis Agenda 2030 per a la Transformació Social i…

El dissabte 10 de novembre organitzarem la Jornada de Formació sobre Dificultats del Llenguatge juntament amb la UOC a Palma

Aquest passat dissabte celebrarem a Palma la Jornada de Formació sobre Dificultats del Llenguatge, organitzat conjuntament amb la Universitat Oberta de Catalunya. L’esdeveniment va tenir lloc a l’Edifici Sa Riera de la Universitat de les Illes Balears a Palma durant tot el dia. Els assistents varen…

Estem al 17th International Clinical Phonetics and Linguistics Association Conference a Malta

Aquesta setmana s’ha cel·lebrat a Malta el 17th International Clinical Phonetics and Linguistics Association Conference en Malta en col·laboració amb l’Associació Internacional de Lingüística i Fonètica Clínica (ICPLA). Eva Aguilar, membre d’I+DEL ha anat a la Conferència per presentar la ponència sobre ‘Speech profiles in Spanish- Catalan children with developmental…

Se celebra a Palma el 9è Congrés Nacional i Iberoamericà de Dislèxia i altres Dificultats Específiques d’Aprenentatge

Els pròxims 23, 24 i 245 de Novembre de 2018 se celebrarà a Palma el 9è Congrés Nacional i Iberoamericà de Dislèxia i altres Dificultats Específiques d’Aprenentatge. El seu objectiu, aquest any, se centra en l’educació amb qualitat; així com diu el seu lema en castellà:…

Aquesta setmana ens trobem a 3rd International week at the Faculty of Education a la Universitat de Palacký (República Txeca)

Eva Aguilar es troba aquesta setmana a la República Txeca, concretament a la ciutat d’Olomouc a la 3rd International week at the Faculty of Education at the Palacký University. Aquest esdeveniment neix amb la idea que els investigadors i docents de les Facultats d’Educació de diverses universitats i de diferents nacions es coneguin…